Met de oldtimer zuinig rijden naar Afrika

1580 km ! ! !

Zoals in de vorige blogpost te lezen heb ik 1580 km kunnen halen uit de tank van mijn oldtimer. Van Madrid ben ik naar de Frans-Belgische grens gereden zonder te tanken. Helaas kwam ik niet verder doordat ik in Parijs (erg onzuinig) heb gecruised, omdat ik in Biarritz heb rondgereden en omdat ik een detour heb gemaakt naar Mimizan.

Desalniettemin heb ik over de gehele rit zeer zuinig gereden. Omgerekend was het verbruik 1 op 22,6. Met een oude auto! Niet alleen kostte mijn roadtrip erg weinig benzine, het was een zeer milieuvriendelijke roadtrip. 1580 km! De enige die in de buurt komt is ene Gerhard Plattner. Gerhard... if you read this: I challenge you! Same car, same equipment, same distance. I will beat you

Wink

Natuurlijk heeft Gerhard in zijn trip wel een voordeel gehad. Hij reed diesel. Een diesel rijdt per definitie zuiniger. Ik reed benzine, maar ik had daarentegen een grotere tank. Laat een moderne Passat naast mijn Passat rijden en ik durf te wedden dat ik toch nog verder kom. Zuinig rijden ligt niet alleen aan de techniek, maar grotendeels aan de bestuurder. Die Gerhard kan dat ongetwijfeld erg goed, maar ik kan dat ook erg goed. Hoe dan ook, we hebben beiden een zeer nette prestatie neergezet.

Voor de duidelijkheid: Ik heb slechts gedeeltelijk aan 'Hypermiling' gedaan. Zo heb ik de banden wel redelijk hard opgepompt, maar heb ik bijna niet achter vrachtauto's gehangen.

De volgende grote trip. Wellicht wil ik naar Iran rijden. Waarom Iran? Omdat ik geloof dat ik dat kan halen met slechts een enkele keer tussentijds tanken. Bovendien lijkt Iran mij een erg mooi land. Maar voordat ik naar Iran rijd, zal ik ongetwijfeld nog een paar roadtrips maken naar plaatsen in de buurt van Nederland. In dat geval zal ik weer de blog bijhouden.

Pieter

Ongekend zeg dit!!! Ik rijd in PRECIES dezelfde auto, alleen iets meer km's (210000) en een jaartje nieuwer. Ik rijd zelf zuinig (althans dat dacht ik), ik heb er een keer 1 op 14,5 mee gehaald. Trots dat ik was! Maar dit slaat alles..... Het lijkt me toch een erg serieus verhaal....

Joris

Kan nu al uitkijken naar je Iran Trip.

Anoniem

iran is 38.5 keer groter dan nederland,met twee keer tanken kom je daar niet zo ver.
10 cent per liter benzine(goedkoopste ter wereld) dus goedkoper dan mineraalwater,bezuinigen op benzine zal
niet nodig zijn.
succes en vergeet niet om kish Island te bezoeken.

Joan

Hallo Lucas, ik weet dat het een late reactie is, maar via Google kwam ik op je site terecht. Erg interessant! Ga je binnenkort nog eens zo een rit doen?
Ik ga 30 september van Amsterdam naar Stockholm zonder te tanken. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar wel het verbruik van 1 op 30 dat ik minimaal wil halen. Dat moet lukken, het is een behoorlijk aangepaste Golf IV TDI: http://www.mijnbluemotion.nl/finalerit-naar-stockholm-79
Misschien kende je het project 'Mijn BlueMotion' al??

Daan

Hoe de heck kun je met een oude benzine auto 1 op 22 halen?? Lijkt me vrij onmogelijk....

Voornamelijk jaloersheid, rijdt al een aantal maanden rond in een VW T2 uit 1970; verbruik 1 op 8.... en ik ga nog naar zuidelijk Marokko en terug naar Amsterdam.