Met de oldtimer zuinig rijden naar Afrika

Leg 3: Paris - Amsterdam

Record helaas niet verbroken. Op de heenreis had ik 1520 km gereden zonder te tanken, maar ik had toen nog 5,5 liter over. Ik had 1650 km kunnen rijden.

Op de terugreis werd het op een gegeven moment best spannend. Zeker in Belgie wil je niet meemaken dat je 's nachts op de vluchtstrook stil komt te staan. Nederland is oke, Nederland is veilig. Je kunt bijna overal achter de vangrails staan. Ik ben ook nog nooit door Belgie heen gereden zonder een groot ongeluk te zien, en ook deze keer was het raak. Een groot ongeluk op de snelweg. Gelukkig was ik er niet bij betrokken. Wel besefte ik dat door mijn gemiddelde snelheid van 110 km/h dat je met een beetje opletten vrijwel altijd volledig kunt uitrollen als je verderop een ongeval ziet gebeuren. Remmen? Ach, die zijn er alleen als backup. Voor als je even niet hebt opgelet.

Anyway, omdat het donker was en omdat Belgie gewoon niet veilig is, besloot ik, nog in Frankrijk, bij een stopplaats toch een jerrycan leeg te gooien. En daar ging ik weer. Daarna nog een paar tankstations overgeslagen. Maar op een gegeven moment toch maar gaan tanken. 1680 km! 72 liter... Potjandorie, gelukkig heb ik die jerrycan gebruikt! Omgerekend had ik 1580 km kunnen rijden. Helaas... op de heenreis heb ik toch zuiniger gereden.

Hoe kan dat toch?

Er spelen enkele belangrijke technische factoren een rol:

1. Bandenspanning was 2.8 bar, op de heenreis was die 3.0 bar

2. De auto was 20 kilo zwaarder op de terugreis

3. Af en toe heeft het geregend

En menselijke factoren:

1. Op de terugreis had ik schoenen aan, derhalve kon ik het gaspedaal minder goed aanvoelen. Op de heenreis had ik beduidend meer een vaste voet.

2. Ik heb een detour gemaakt naar Biarritz, Mimizan en Parijs-Centrum.

3. Ik was vermoeid van twee weken lang rondrijden door Marokko, Spanje en Portugal. Je rijgedrag is dan merkbaar anders.

Hoe dan ook, 1580 km met slechts 70 liter benzine is een hele mooie prestatie. Zo zie je maar dat het de rijstijl de grootste invloed heeft op het verbruik. De auto heeft bijna 100% zuiniger gereden dan de fabrieksspecificaties!

Wat me trouwens opviel is dat je na je stopje altijd dezelfde auto's tegenkwam. Ik maakte elke 2 a 3 uur m'n gebruikelijke stopje van 5 minuten zodat je lekker fit blijft, maar als ik weer verder reed dan werd ik steeds opnieuw ingehaald door auto's die ik eerder ben tegengekomen. Alsof iedereen dat stopje maakt.

Verder vond ik het echt leuk om zo'n lange rit te maken. Ik heb eens een lange rit gemaakt in een moderne Golf 5, maar... dit gaat heel vreemd klinken... deze oldtimer rijdt eigenlijk best comfortabel. Normaal kom je gebroken aan op je bestemming, maar in deze Passat heb ik dat vrijwel niet.

Ik heb dat gevoel overigens wel vaker, dat lange auto's gewoon per definitie comfortabel rijden op de lange afstand, hoe oud de auto ook is. Moet je nagaan hoe comfortabel een nog grotere Mercedes is uit het jaar kruik.

En nog een tip: Bij de tol moet je niet in de rij gaan staan waar al auto's staan. Boven de tolpoorten hangen matrixborden welke wel/niet open is en welke je wel/niet kunt gebruiken als niet-abonnee. Je ziet alle auto's met Nederlands kenteken lekker aansluiten in de enorm lange rijen, terwijl ik gewoon het tolpoortje pak waar geen auto's staan te wachten. Na de tol ben ik doorgaans al 10 minuten aan het rijden met mijn slakkengang van 110 km/h waarna al die auto's die mij voor de tolpoort hadden ingehaald mij vervolgens inhalen.

Eindstand: 7000 km gereden. Binnenkort plaats ik het gemiddelde verbruik.

ayoub

ik begrijp precies wat u bedoeld. dat je al die zelfde marokkanen tegenkomt die ook hetzelfde reis afleggen naar nederland bijvoorbeeld bij elk stopke die je maakt tegnkomt