Met de oldtimer zuinig rijden naar Afrika

Met de auto op de boot naar Marokko

Eergisteren is de auto voor het eerst in z'n bestaan intercontinentaal geweest: met de boot van Tarifa (Europa) naar Tanger (Afrika).

Alweer een soort van zuinigheidsrecord: 900 km en slechts 3/4e van de tank gebruikt. Niet actief zuinig gereden en heel veel kilometers zijn N-weg kilometers door de bergen. Het is alleen niet meetbaar want ik heb geen bonnetje van het tanken (en dus geen gegevens van de tankbeurt meer).

Omdat er op internet veel losse stukjes informatie is te vinden over een bootreis naar Marokko zal ik er zelf ook nog even een stukje over schrijven. Wij zijn met de boot van FRS (www.frs.es) van Tarifa naar Marokko gegaan.

Voordat je vertrekt is het van essentieel belang dat je je auto goed kent. Leer waar alle opbergvakken en lege ruimtes zitten. Desnoods vraag je aan je garagebedrijf of je zelf even onder de auto mag kijken als hij bij hun op de brug staat, zodat je kunt zien waar de geheime plekken zitten. Zorg ervoor dat je bij de douane een grote zak kleingeld hebt (25 euromuntjes is meer dan voldoende). Neem ook een extra portomonnee mee waar wel wat pasjes maar geen kleingeld in zit. En neem natuurlijk autopapieren en paspoort mee.

Kaartjes voor de boot kun je gewoon ter plekke kopen. Wij moesten 300 euro betalen voor een retourtje twee personen met auto. Via een agent kan het ongetwijfeld goedkoper. De formaliteiten aan de Spaanse kant duurt ongeveer een half uurtje. De bootreis duurt zo'n 35 minuten. Eenmaal na de bootreis wordt het spannend.

Het zal je opvallen dat er veel 'kwibussen' rondlopen tussen de douaniers. Deze 'kwibussen' zijn vrijwilligers die je 'helpen' om door de douane te komen. De vrijwilligers vragen (eisen) een fooi voor elke keer dat ze je helpen. Hulp kan bestaan uit het klaarleggen van je eigen papieren onder je autoruit (ja, echt!) of het omkopen van de douane. Ben je een vrijwilliger een beetje beu, dan laat je gewoon je lege portomonnee zien.

Wij hadden alleen kopieen van de autopapieren bij ons. De vrijwilligers kunnen dan voor je bedingen dat je weer een stapje verder komt in het controleproces van de douane. Uiteindelijk moesten we een douanier alsnog geld geven (wat voor onze ogen in z'n broekzak verdween) en mochten we toch het land in.

Dat was overigens wel heel grappig om mee te maken:

No sir, no entry without original papers
*geeft 10 euro
*10 euro verdwijnt in broekzak
No papers no problem sir, please continue

Doe dit liever niet want je bent wel een government official aan het briben en dat is doorgaans een zwaar misdrijf. Zorg ervoor dat je dus al je papierwerk in orde hebt, dan hoef je alleen maar wat fooien uit te delen. Het heeft ons, inclusief het omkopen van de douanier, ongeveer 25 euro gekost om het land binnen te komen.

Wat niet onder de categorie briben valt, maar wat douaniers wel graag horen, is als je ze aanspreekt met salaam aleikum, of als zij jou daarmee aanspreken dat je reageert met aleikum salaam.

Autorijden in Tanger is iets anders dan je wellicht gewend bent. De voorrangsregels gelden wel gewoon zoals wij die gewend zijn, maar het is van essentieel belang dat je geen twijfel toont. Gewoon doen. Rotonde? Gewoon ervoor gaan. Neem je voorrang want je krijgt het echt niet. Bovendien spaart het ook brandstof als je continu kunt doorrijden ;-)

Tanger en omgeving is echt supermooi. Elk continent heeft zo zijn geur en dat ruik je ook. Dat is met Tanger heel sterk omdat je een half uur geleden nog de Europese geur rook. Het is een heel levendige typisch Arabische stad met veel buitenlandse invloeden.

Buiten Tanger weet je niet wat je meemaakt. Vooral als je door de bergen rijdt dan kijk je je ogen uit over hoe mooi het landschap is. Rijd je langs de kust ten oosten van Tanger, dan kun je Spanje zien liggen. De snelwegen zijn van erg goede kwaliteit. Eigenlijk precies zoals wij in Europa gewend zijn. De B-wegen zijn van iets minder kwaliteit maar nog steeds erg goed te berijden. Pas op dat je niet plotseling een kudde schapen of kamelen aanrijdt op de B-wegen.

Wat ik erg opvallend vond is dat in Tanger op elke hoek van de straat de Marokkaanse vlag hangt en dat je af en toe een levensgroot portret ziet van de El-Presidente (de koning). Geweldig vind ik dat!
De terugreis is erg interessant. Je bent zo tot twee uur bezig met formaliteiten en bureaucratie. Wij hadden de bureaucratie een beetje onderschat en we waren 2 minuten te laat voor de boot. We moesten dus als 2e in de rij een uurtje wachten op de volgende boot. Bureaucratie in Marokko betekent gewoon dat procedures inefficiënt zijn en dat je oneindig lang moet wachten.

Op een gegeven moment zul je je auto onbeheerd achter moeten laten om in het douanekantoor je exitformulier te laten stempelen. Bij voorkeur zet je hem gewoon neer voor het douanekantoor. Wat na deze formaliteit van essentieel belang is, is dat je je auto controleert. In de tijd dat je je auto hebt achtergelaten kunnen drugsrunners iets in of onder de auto hebben geplaatst. Als je daarmee wordt gepakt dan kom je uiteindelijk wellicht vrij, maar dan heb je wel 10 jaar in voorarrest gezeten.

Controleer dus eerst of je auto nog op slot staat als je weer bij de auto komt, controleer daarna alle opbergvakjes en geheime plekken. Dus controleer ook met een zaklamp en/of spiegeltje onder de auto. Pas als je er zeker van bent dat je auto smokkelwaarvrij is dan kun je door naar de douane. Als ze zien dat je niet van Marokkaanse afkomst bent en wel een Nederlands kenteken hebt dan krijg je extra controle. Bij ons hield dat in dat de douanier met de achterkant van een schroevendraaier tegen de auto slaat, wellicht om holle ruimtes te zoeken. Laat ze dat gewoon doen, je wil deze mensen niet tegenwerken. Ga deze douaniers in geen geval briben.
Grappig detail: De douanier vond op een gegeven moment mijn maglite en gebruikte die om de auto te doorzoeken. Dat gaf blijkbaar beter licht dan zijn zaklampje.

Anyway, na deze controle kun je de boot op en begint de reis naar Tarifa. In Tarifa krijg je de normale douaneactiviteiten die je in elke Schengen-grenspost tegenkomt. Ze zien dat je een Nederlands kenteken hebt, dus willen ze dat je je auto even opent zodat ze er een vluchtige blik in kunnen werpen en je mag weer verder rijden.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze info. Ik zou iedereen aanraden om een keer met de boot naar Marokko te reizen. Blijf dan wel enkele dagen zodat je ook naar Rabat, Marrakkech en Casablanca kunt rijden. Ik zal dus zeker opnieuw een rit naar Afrika maken waarbij ik sowieso eerdergenoemde steden zal aandoen. Dit was meer een niet-geplande actie, maar ik heb er absoluut geen spijt van. Dit is de allermooiste (en allerverste) roadtrip die ik ooit heb gemaakt.

En over de terugreis binnenkort: Eerst wilde ik gewoon normaal terugrijden naar Amsterdam, maar wellicht ga ik proberen mijn record van 1520 km zonder te tanken te verbreken.

Roland

Hee Lucas
Ben je nu voor een paar dagen maar in Marokko geweest? Maar wel leuk dat je door bent gegaan. Ik ben zelf ook net terug van een (geplande) vakantie met de auto naar Marokko. Ik ben zelf via Ceuta gegaan, en gewoon de papieren op orde, hoefde helemaal niemand om te kopen :D
Ook zelf de dingen ingevuld dus niemand fooi gegeven. Op de terugweg bij de grensovergang gingen mannetjes het wel invullen, terwijl we eigenlijk beter wisten. Had hem 20 dirham gegeven en toen begon ie nog te zeuren of ik niet nog een 100-tje had. Echt belachelijk natuurlijk, beetje 10 euro geven voor een paar dingen over te schrijven. Dus toen heb ik hem afgeserveerd met wat stuivers en gezegd dat ik niet meer had.
Via Ceuta is ook goedkoper trouwens met varen. Het is me niet duidelijk of jou prijs een retour is en hoe je het geregeld hebt. Maar wij zijn gewoon zo ver mogelijk doorgereden en bij de officiele verkooppunten op de haven zelf voor 160 euro de auto + 2 personen enkeltje. Ook op de terugweg.

Om Marokko echt goed te bezoeken zou ik langs de steden Casablanca (grote bezoekbare moskee), Meknes, Fez en Marrakech gaan. Verder nog andere leuke stadjes. Daarnaast, zeker met de auto tot je beschikking, de Tizi-n-Tichka pas nemen vanaf Marrakech en vanaf daar naar de Dades kloof rijden (helemaal tot Msemrir graag en dan weer terug (daarna is 4x4 terrein)) en naar Erg Chebbi of Erg Chigaga zandduinen rijden.
Je auto gewoon op fatsoenlijke officiele parkeerplaatsen neerzetten en nooit je sleutel afgeven (vanwege drugsverhaal).

Beste Roland,

Bij ons was het 300 euro voor een retourtje. We zijn slechts een dag gegaan. Kaartje hebben we bij de boot gekocht en niet via een agent of reisbureau.

Omdat ik er slechts een dag ben geweest ga ik zeker opnieuw. De dagtrip was eigenlijk ook redelijk ongepland. Na de dagtrip weet ik in ieder geval wat ik er volgende keer kan doen. Ondanks de relatief hoge kosten voor een dagtrip heb ik er absoluut geen spijt van.

Patrick

Leuke verhalen, zou ook willen met de auto naar daar reizen

Eva

Bedankt voor de mooie verhalen. Komende zomer willen we een dagje Tanger doen met onze 3 kinderen (jongste is 9) ben als de dood om m'n auto te parkeren en gepakt te worden met verstopte zooi. Als je vanaf de boot komt, is het dan nog ver naar de stad zonder auto? In Tanger zul je de auto niet echt nodig hebben neem ik aan

Beste Eva,

De boot komt aan in de stad. Je hoeft dus in principe geen auto mee, maar als je ook buiten Tanger wilt kijken dan zou ik de auto wel meenemen. De wegen zijn van zodanig goede kwaliteit dat je daarvoor de auto niet achter hoeft te laten. De omgeving van Tanger is namelijk echt prachtig. Wellicht kun je voor een habbekrats een taxi huren voor een hele dag.

Opzich is het niet veel moeite - maar het is wel belangrijk - om even onder de auto te kijken voordat je door de douane gaat. De kans is heel klein dat het gebeurt, maar de kans is wel aanwezig.

moh

Je kan ook van Almeria naar Nador.
Leuke weg!
Via Liège,Dijon,Lyon,Barcelona,Valencia,Murcia,Almeria
probeer maar.

Rose

Hoi Lucas,

Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Ik heb er veel aan. Heb het net gevonden via google. We willen in april een week met de auto naar Marokko voor een rondreis en terug. We wonen nl in Cadiz, Spanje.
Mocht je nog tips hebben over hotels dan hoor ik het graag. Ik vond het leuk om je verhaal en van de andere te lezen.

Bas Schreuder

Inderdaad mooie verhalen !
Heb je naast de ''normale'' autopapieren nog andere documenten nodig?
Zoals ik het begrijp op deze site, kunnen we gewoon naar Tarifa rijden, de boot op en de douane door met onze normale reispapieren.
Wij gaan in oktober rijden richting Agadir! Al vaker geweest om te surfen, maar altijd auto's gehuurd, nu dus de hele kust langs !!

lina

bedankt voor de hele informatie en tips

lotte

hallo,
leuk verhaal ik ga ook heel vaak naar marokko ben er al 3 keer geen geweest 2 keer vanaf tarifa de andere keer van almeria ik vind marokko een super vakantieland.
ik vind het wel jammer van die douane en hen fooien. maar ik heb echt genoten ben in tanger, Rabat en Nador geweest en heb daar ook lang tijd verbleven.
het viel me ook op dat als je de wegen, staten en ook gewoon in de staat overal foto's van de koning en marokaanse valgen waren heel apart maar erg leuk.
voor iedereen kan in marokko echt aanraden.

groeten Lotte

Beste Allemaal!

Bedankt voor alle leuke reacties! Ik toer nog steeds met mijn Passat door Europa, inmiddels ben ik plannen aan het maken voor een nieuwe reis! Met de auto dwars door west en zuid Europa naar Griekenland, op de boot naar Cyprus, op de boot door naar Turkije en dan door o.a. Libanon, Israël, Egypte, Marokko en de oversteek naar Spanje maken. Deze reis was al gepland voordat de crisis in het Midden Oosten begon en staat nu even op losse schroeven. We wachten nog even af!

Willems Patrick

Kan mij iemand helpen om de reis van Brugge België naar Morocco te doen bedankt
Ik reis alleen, verloofde wacht in Tanger

Kuba

Je neemt je auto, rijdt naar de dichtstbijzijnde snelweg en volgt de signalering naar Marokko. Hoe moeilijk kan het zijn.

hind

hallo allemaal
wie niet van rijden houdt kan de boot pakken van af frankrijk MARSEILLE duurt ongeveer 34 uur; . denk ik. MAAR als je van rijden houdt doe t .
meknes is leuk om coltuur te kennen: fes ook
gr

Nasradin

Hallo alle maal oudja is ook een mooi plaats dus daar woont een morokkanse superster douzi

ninni

leuk hoor