Met de oldtimer zuinig rijden naar Afrika

Leg 1: Amsterdam - Gent

Iets later vertrokken dan gepland, namelijk 9:30 uur vanaf de Shell Rijksweg 4 te Hoofddorp. Auto volledig volgetankt. De gebruikelijke file op de rijksweg 4 (na Roelofarendsveen... weet even niet meer hoe het daar heet) viel heel erg mee. Het was druk maar ik kon in ieder geval met een snelheid van 40 km/h doorrijden bij dat gedeelte.

Bij Rotterdam twijfelde ik even of ik gewoon de A16 naar Antwerpen zou nemen of toch maar via Bergen op Zoom zou rijden. Het werd Bergen op Zoom i.v.m. de wegwerkzaamheden bij Antwerpen.

Nu heb ik dus even m'n kwartier pauze. Daarna rijd ik gewoon weer verder. Wel heb ik een klein pechgevalletje gehad. De zekering van de sigarettenaansteker heeft het begeven. Natuurlijk heb ik altijd een doosje reservezekeringen bij me, maar ik had nou net niet die ene van 15 Ampere. Maar toen bedacht ik me 'wie heeft er nou een mistlamp nodig met dit weer?' dus heb ik die even verplaatst.

Status van de brandstof? Geen idee. De meter heeft het zojuist alweer begeven. Die deed het al 10 jaar niet meer, maar m'n quick fix van vorige week is dus ook defect gegaan. Er is vanaf Hoofddorp iets meer dan 200 km gereden, ik kan dus nog 800 km probleemloos rijden. Daarna wordt het spannend. Als ik Spanje op deze tank brandstof haal, dan heb ik m'n primaire doel in ieder geval bereikt: Bewijzen dat oudere auto's zuiniger kunnen zijn dan nieuwe.

Het is nu 12:20 uur, ik ga verder rijden.