Met de oldtimer zuinig rijden naar Afrika

De voorbereidingen

Afgelopen week heb ik enkele voorbereidingen getroffen.

Allereerst heb ik de auto opgeruimd. Nu het zomerreces is en ik dus niet elke dag met de trein naar de collegezalen ga, zit ik veel in de auto. Ik heb zeker een paar kilo troep uit de auto verwijderd. Dat spaart brandstof tijdens het accelereren en remblokjes bij het afremmen. Om het netjes te maken heb ik ook nog even gestofzuigd.

Verder heb ik een klein laptopje geregeld. Een 12'. Ik had al een 13' laptop met umts en autolader, maar deze 12' is toch net even wat lichter en kleiner. Bovendien ondersteunt deze kleinere laptop dezelfde autolader en dezelfde umts inbouwkaart. Dan kan ik tijdens m'n elke-drie-uur-kwartierstopjes eventueel internetten.

Morgen maak ik, voor en nadat hij door de wasstraat is geweest, een foto. Er kleeft nogal wat modder aan de auto en ik heb zo het idee dat het wassen de luchtweerstand drastisch zal verminderen. Ook het verminderde gewicht zal helpen om het verbruik te verlagen bij het accelereren.

Ik twijfel nog of ik een extra dynamo meeneem. Een paar dagen geleden startte ik de auto en bleef het dynamolampje op het dashboard branden. Ik moest even een dotje gas geven en toen ging het lampje uit. Niets aan de hand, maar het kan duiden op een versleten dynamo. In de garage bij m'n ouders ligt een dynamo die in deze auto pas. Als de dynamo onderweg defect zou geraken dan zou het heel veel gezeik met vervangingsonderdelen schelen. Het gewicht van de dynamo gaat wel ten koste van het brandstofverbruik, maar daarom probeer ik elders gewicht te verliezen.

De auto heeft een maand geleden een beurtje gekregen. Omdat ik de tank wellicht helemaal leeg zal rijden heb ik ook het brandstoffilter laten vervangen. Het olieverbruik van deze auto is laag (zo'n half litertje per 10.000 km). Desalniettemin gaat er wel 2 liter extra olie mee. De brandstof in de jerrycans heb ik vervangen door nieuwe brandstof. Benzine heeft immers ook een houdbaarheidsdatum. Het zou lullig zijn als ik de jerrycans moet gebruiken en de auto blijkt ineens niet te starten omdat de benzine over datum is.

Wat kan mij nog tegenhouden? Slecht weer. Regen zorgt voor een merkbaar hoger brandstofverbruik. Als het echt continu en over een groot gedeelte van de route zou gaan regenen dan stel ik de rit eventjes uit. Vooralsnog ziet het weer er goed uit, dus donderdag vertrek ik in principe gewoon

Laughing

En natuurlijk zal ik ook het eerste gedeelte van de route eventjes toelichten. De meest logische route zou zijn om via de rijksweg 2 van Amsterdam naar Parijs te rijden. De rijksweg 2 heeft echter onvoorspelbare files, zeker in de ochtendspits. De rijksweg 4 heeft een redelijk voorspelbare ochtendspits, bovendien is de spits van Rotterdam naar Amsterdam. Ik rijd juist naar het zuiden. Vanaf Rotterdam rijd ik wellicht via Zeeland om via de alternatieve route naar Antwerpen te rijden, maar als het verkeer mee zit dan rijd ik gewoon via de rijksweg 16 naar Antwerpen.

De route vanaf Parijs weet ik nog niet. Morgen haal ik ook freeware maps bij de ANWB zodat ik de rest van de route kan bestuderen. Ik heb voor de zekerheid een navigatieprogramma op mijn telefoon geinstalleerd.

Normaliter is een autorit naar Portugal niet zo spannend, maar ik denk dat ik deze rit wel spannend ga vinden

Surprised