Met de oldtimer zuinig rijden naar Afrika

De oldtimer

Donderdag ga ik rijden. Vanaf de Shell op de rijksweg 4 bij Hoofddorp naar Evora in Portugal.

Opzich is dat niet zo bijzonder, ware het niet dat ik in ieder geval tot Spanje (zo'n 1300 km) wil rijden op slechts één tank brandstof. Bij de Shell in Hoofddorp gooi ik hem vol en dan zie ik wel waar de tank plotseling leeg is. Het is gewoon een experiment, het gaat me niet om de kostenbesparing.

Nu zul je ongetwijfeld denken 'welke moderne superzuinige auto kan in vredesnaam zo ver rijden op een enkele volle tank?' Nou... de zuinigste auto's in een onlangs gepubliceerde ANWB test in ieder geval niet.

Vandaar dat ik ook niet met een moderne auto op pad ga. Nee, het wordt een Volkswagen Passat Variant model 1988-1992. Brandstoftank: 70 liter. Voertuigregistratie: DV-SL-21. Onlangs gekregen van mijn ouders die hem ooit eerstehands hebben gekocht. Ideale studentenbak. Goedkoop, zuinig, onderhoudsvriendelijk en relatief comfortabel.

Natuurlijk wil ik het liefst Evora halen op een tank brandstof, maar dat lijkt me onhaalbaar. Afgelopen weken heb ik wat verbruikstestjes gedaan en toen bleek 1300 km wel haalbaar. Weliswaar zat er veel stadsverkeer bij de verbruikstests, maar 2100 km lijkt me gewoonweg onmogelijk. Natuurlijk ga ik wel proberen om zo ver te komen

Cool

Als ik pas in Spanje de jerrycans moet gaan utiliseren dan heb ik het hele milieulabelgebeuren onderuit gehaald. Dan heeft mijn Passat uit het jaar kruik minstens 1 op 18,5 gereden. Er zijn niet heel veel moderne auto's die dat kunnen.

Als in Frankrijk de brandstof op raakt dan heb ik mijn doelen in dus niet gehaald

Sealed

Donderdag rond 07:00 wordt mijn vertrektijd. Maar... zoals elke andere student houd ik niet zo van vroeg opstaan, dus misschien wordt het wel ietsje later

Undecided