Met de oldtimer zuinig rijden naar Afrika

Leg 2: Gent - Paris

14:45 uur. Zojuist deed de brandstofmeter het weer. Na 383 kilometer staat de meter nog redelijk bovenaan te wijzen. Nog lang niet spannend dus. Lokatie: Zie de kaart.

Geschatte aankomsttijd Parijs is 16:00 uur. Ik ben benieuwd wat de spits met het benzineverbruik zal doen.

Leg 1: Amsterdam - Gent

Iets later vertrokken dan gepland, namelijk 9:30 uur vanaf de Shell Rijksweg 4 te Hoofddorp. Auto volledig volgetankt. De gebruikelijke file op de rijksweg 4 (na Roelofarendsveen... weet even niet meer hoe het daar heet) viel heel erg mee. Het was druk maar ik kon in ieder geval met een snelheid van 40 km/h doorrijden bij dat gedeelte.

Bij Rotterdam twijfelde ik even of ik gewoon de A16 naar Antwerpen zou nemen of toch maar via Bergen op Zoom zou rijden. Het werd Bergen op Zoom i.v.m. de wegwerkzaamheden bij Antwerpen.

Nu heb ik dus even m'n kwartier pauze. Daarna rijd ik gewoon weer verder. Wel heb ik een klein pechgevalletje gehad. De zekering van de sigarettenaansteker heeft het begeven. Natuurlijk heb ik altijd een doosje reservezekeringen bij me, maar ik had nou net niet die ene van 15 Ampere. Maar toen bedacht ik me 'wie heeft er nou een mistlamp nodig met dit weer?' dus heb ik die even verplaatst.

Status van de brandstof? Geen idee. De meter heeft het zojuist alweer begeven. Die deed het al 10 jaar niet meer, maar m'n quick fix van vorige week is dus ook defect gegaan. Er is vanaf Hoofddorp iets meer dan 200 km gereden, ik kan dus nog 800 km probleemloos rijden. Daarna wordt het spannend. Als ik Spanje op deze tank brandstof haal, dan heb ik m'n primaire doel in ieder geval bereikt: Bewijzen dat oudere auto's zuiniger kunnen zijn dan nieuwe.

Het is nu 12:20 uur, ik ga verder rijden.

De voorbereidingen

Afgelopen week heb ik enkele voorbereidingen getroffen.

Allereerst heb ik de auto opgeruimd. Nu het zomerreces is en ik dus niet elke dag met de trein naar de collegezalen ga, zit ik veel in de auto. Ik heb zeker een paar kilo troep uit de auto verwijderd. Dat spaart brandstof tijdens het accelereren en remblokjes bij het afremmen. Om het netjes te maken heb ik ook nog even gestofzuigd.

Verder heb ik een klein laptopje geregeld. Een 12'. Ik had al een 13' laptop met umts en autolader, maar deze 12' is toch net even wat lichter en kleiner. Bovendien ondersteunt deze kleinere laptop dezelfde autolader en dezelfde umts inbouwkaart. Dan kan ik tijdens m'n elke-drie-uur-kwartierstopjes eventueel internetten.

Morgen maak ik, voor en nadat hij door de wasstraat is geweest, een foto. Er kleeft nogal wat modder aan de auto en ik heb zo het idee dat het wassen de luchtweerstand drastisch zal verminderen. Ook het verminderde gewicht zal helpen om het verbruik te verlagen bij het accelereren.

Ik twijfel nog of ik een extra dynamo meeneem. Een paar dagen geleden startte ik de auto en bleef het dynamolampje op het dashboard branden. Ik moest even een dotje gas geven en toen ging het lampje uit. Niets aan de hand, maar het kan duiden op een versleten dynamo. In de garage bij m'n ouders ligt een dynamo die in deze auto pas. Als de dynamo onderweg defect zou geraken dan zou het heel veel gezeik met vervangingsonderdelen schelen. Het gewicht van de dynamo gaat wel ten koste van het brandstofverbruik, maar daarom probeer ik elders gewicht te verliezen.

De auto heeft een maand geleden een beurtje gekregen. Omdat ik de tank wellicht helemaal leeg zal rijden heb ik ook het brandstoffilter laten vervangen. Het olieverbruik van deze auto is laag (zo'n half litertje per 10.000 km). Desalniettemin gaat er wel 2 liter extra olie mee. De brandstof in de jerrycans heb ik vervangen door nieuwe brandstof. Benzine heeft immers ook een houdbaarheidsdatum. Het zou lullig zijn als ik de jerrycans moet gebruiken en de auto blijkt ineens niet te starten omdat de benzine over datum is.

Wat kan mij nog tegenhouden? Slecht weer. Regen zorgt voor een merkbaar hoger brandstofverbruik. Als het echt continu en over een groot gedeelte van de route zou gaan regenen dan stel ik de rit eventjes uit. Vooralsnog ziet het weer er goed uit, dus donderdag vertrek ik in principe gewoon

Laughing

En natuurlijk zal ik ook het eerste gedeelte van de route eventjes toelichten. De meest logische route zou zijn om via de rijksweg 2 van Amsterdam naar Parijs te rijden. De rijksweg 2 heeft echter onvoorspelbare files, zeker in de ochtendspits. De rijksweg 4 heeft een redelijk voorspelbare ochtendspits, bovendien is de spits van Rotterdam naar Amsterdam. Ik rijd juist naar het zuiden. Vanaf Rotterdam rijd ik wellicht via Zeeland om via de alternatieve route naar Antwerpen te rijden, maar als het verkeer mee zit dan rijd ik gewoon via de rijksweg 16 naar Antwerpen.

De route vanaf Parijs weet ik nog niet. Morgen haal ik ook freeware maps bij de ANWB zodat ik de rest van de route kan bestuderen. Ik heb voor de zekerheid een navigatieprogramma op mijn telefoon geinstalleerd.

Normaliter is een autorit naar Portugal niet zo spannend, maar ik denk dat ik deze rit wel spannend ga vinden 

Surprised

De oldtimer

Donderdag ga ik rijden. Vanaf de Shell op de rijksweg 4 bij Hoofddorp naar Evora in Portugal.

Opzich is dat niet zo bijzonder, ware het niet dat ik in ieder geval tot Spanje (zo'n 1300 km) wil rijden op slechts één tank brandstof. Bij de Shell in Hoofddorp gooi ik hem vol en dan zie ik wel waar de tank plotseling leeg is. Het is gewoon een experiment, het gaat me niet om de kostenbesparing.

Nu zul je ongetwijfeld denken 'welke moderne superzuinige auto kan in vredesnaam zo ver rijden op een enkele volle tank?' Nou... de zuinigste auto's in een onlangs gepubliceerde ANWB test in ieder geval niet.

Vandaar dat ik ook niet met een moderne auto op pad ga. Nee, het wordt een Volkswagen Passat Variant model 1988-1992. Brandstoftank: 70 liter. Voertuigregistratie: DV-SL-21. Onlangs gekregen van mijn ouders die hem ooit eerstehands hebben gekocht. Ideale studentenbak. Goedkoop, zuinig, onderhoudsvriendelijk en relatief comfortabel.

Natuurlijk wil ik het liefst Evora halen op een tank brandstof, maar dat lijkt me onhaalbaar. Afgelopen weken heb ik wat verbruikstestjes gedaan en toen bleek 1300 km wel haalbaar. Weliswaar zat er veel stadsverkeer bij de verbruikstests, maar 2100 km lijkt me gewoonweg onmogelijk. Natuurlijk ga ik wel proberen om zo ver te komen

Cool

Als ik pas in Spanje de jerrycans moet gaan utiliseren dan heb ik het hele milieulabelgebeuren onderuit gehaald. Dan heeft mijn Passat uit het jaar kruik minstens 1 op 18,5 gereden. Er zijn niet heel veel moderne auto's die dat kunnen.

Als in Frankrijk de brandstof op raakt dan heb ik mijn doelen in dus niet gehaald

Sealed

Donderdag rond 07:00 wordt mijn vertrektijd. Maar... zoals elke andere student houd ik niet zo van vroeg opstaan, dus misschien wordt het wel ietsje later

Undecided